Palaver leden werven: meer van ’t zelfde

downloadVoor de derde avond op rij palaveren, in een bovenzaaltje van onze Pub. Met een groep betrokken leden brainstormen over onze club, en hoe we ‘m beter kunnen maken. Goede gesprekken, nog betere ideeën. “Meer van het zelfde” klinkt misschien verwaand, maar we bedoelen het letterlijk: PZV mag graag groeien, maar ‘t moet wel PZV blijven.

 

Na de eerdere discussies over leden activeren en leden binden ging het tijdens dit palaver over ledenwerving. Noodzakelijk om continuïteit te bieden aan de PZV. En waarom niet? Want Zeezeilen is hot. En met een klein beetje extra inspanning, netto 10 nieuwe leden per jaar, kunnen we zorgen voor een evenwichtiger leeftijdsopbouw en continuïteit op langere termijn. Zowel financieel als qua organisatiekracht!

 

Wat voor leden zoeken we?

De PZV is geen reisbureau, dat staat voorop. En opleiden, dat laten we aan de markt over.  We verwachten dat introducees of nieuwe leden in de basis kunnen zeilen, zeker bij langere tochten. Tegelijk willen we ook niet te veeleisend zijn of hoge drempels opwerpen. We zijn er immers om met elkaar ervaring op te doen!

Belangrijk is dat nieuwe leden enthousiast en leergierig zijn, en vooral actief willen meezeilen. En ook bereid zijn om bij te dragen aan de vereniging, bijvoorbeeld door mee te helpen organiseren.

Het is belangrijk om op voorhand duidelijk te maken wat we van elkaar kunnen verwachten. Eigenlijk zoals nu ook al gebeurt: we zien dat nieuwe leden, als ze maar actief meedoen, ontzettend snel integreren in de club. Nieuwe leden kiezen voor PZV juist omdat we een actieve en flexibele club zijn. Het zouden er alleen wat meer kunnen zijn! Dus ook in dat opzicht: meer van hetzelfde.
Hoe?

Hoe gaan we die nieuwe leden dan aantrekken? Welke kanalen kunnen we benutten om de PZV meer naamsbekendheid te geven?

Ook hier geldt: meer van het zelfde. Door onze website, die we steeds beter en mooier willen maken. Door actiever op pad te gaan met social media. Door nieuwe flyers te drukken, en die net iets actiever te verspreiden. Door onze leden gericht te vragen dat ook echt te doen.

Door onze activiteiten (net iets meer dan voorheen) nadrukkelijk open te stellen voor anderen. Door daar nog gerichter mee naar buiten te gaan.  En door het extra budget, dat we beschikbaar hebben voor de komende 2 jaar, gericht in te zetten voor onze activiteiten, voor interne communicatie en voor externe communicatie. Geen grote investeringen, maar wel incidenteel een advertorial of een persbericht. Tijdens de voorjaarsALV (25 april) komen we met een voorstel.

 

Schoenmaker, blijf bij je leest

Natuurlijk is er ook gesproken over hele nieuwe manieren om leden te werven. Bijvoorbeeld door met PZV-teams aan evenementen mee te doen.

Maar we moeten het wel waar kunnen maken. We zijn nu eenmaal geen wedstrijdzeilclub pur sang.  De positionering, die we gekozen hebben bij het tochtplan, blijft overeind.

Dus als het voorstel, om als PZV’ers meer samen op te trekken bij wedstrijden, echt gaat lopen, dan is dat prachtig. Gewoon omdat dat een extra en onderling verbindende activiteit is, en de PZV daarmee evolueert.  Maar we gaan ons niet anders voordoen dan we zijn.

 

Teamwork

Wat we wel willen, is onze activiteiten en middelen slimmer inzetten. Bestaande kanalen gerichter benutten. Waardevolle suggesties, zoals onze flyers neerleggen bij onze contacten in de nautische wereld, nadrukkelijker aanwezigheid van de merknaam PZV op watersportfora, of het delen van PZV nieuws via social media, navolging geven door een clubje mensen daarvoor gericht te vragen. In teamverband, zodat het clubgevoel versterkt wordt.

Als bestuur willen we hiermee concreet aan de slag, zowel in het kader van leden activeren als leden binden als leden werven. Dus sta niet raar te kijken als je binnenkort gebeld wordt!

 

Conclusie van de palavers is dat we met zijn allen eigenlijk erg tevreden zijn over wat onze PZV zo uniek maakt, en aan elkaar bindt. En dat we dat nadrukkelijker mogen versterken. Meer van het zelfde, en (nog) beter dan voorheen!

Annemiek