Checklist tochtvoorbereiding

Advies uitrusting voor een tocht op zee, 6 uur of meer varen van een haven

Veiligheid aan boord en op het water zijn afhankelijk van goed zeemanschap, de conditie en vaardigheden van de bemanning, de staat van het schip, en een doelmatige en voldoende uitrusting.
Een goede schipper bereidt zichzelf, zijn bemanning en zijn schip op iedere tocht goed voor.  Het maakt niet uit of de tocht kort of lang is.
De schipper controleert samen met zijn bemanning zijn schip en de uitrusting op compleetheid en goede werking.
Ondanks de goede voorbereidingen kan ieder schip in moeilijkheden komen.
Dit gebeurt meestal onverwacht, dus bekend zijn met alle zaken aan boord is belangrijk.
Maak afspraken over het wachtsysteem (dat zorgt dat de conditie op peil blijft), gebruik van reddingvesten en lifelines.
Bespreek de procedures voor ‘man over boord’ en noodsituaties.
Denk hierbij aan het gebruik van reddinglijn en -boei, joon, marifoon, noodvuurwerk en in het uiterste geval het reddingvlot.
Naar het oordeel van de schipper of de behoefte van de bemanning wordt dit geoefend.
Deze uitrusting is niet wettelijk voorgeschreven, voor het grootste deel bij wedstrijden op zee wel verplicht.
Op basis van diverse bronnen voor uitrusting op zee heeft de Ramsgate-cie een advieslijst gemaakt voor een tocht op zee, langer dan 6 uur varen van een haven.

Wat heb je nodig voor je een tocht gaat plannen?

  • (bijgewerkte (BAZ)) zeekaart/kustkaarten
  • plotter, liniaal, passer, potlood, gum, kladpapier,
  • actuele stroomatlassen en getijdetafels
  • Pilots
  • Globaal/algemeen weersverwachting vaargebied
  • Scheepspapieren/paspoorten e.d.

De planning.

  • Bekijk het weerbericht voor komende 6 uur, 12 uur, 18 uur, 24 uur en verder vooruit voor het zeegebied
  • Kies globale route
  • Hoeveel mijl is het varen (incl. shipping lanes onder een voorliggende koers van 90°)
  • Bekijk vluchthavens en hun specifieke problemen
  • Bekijk alternatieve routes
  • Noteer globale vaartijd, bepaal aankomsttijd en bijbehorende vertrektijd, en bekijk getijde- en diepgangvensters in mogelijke aankomst havens
  • Kies definitieve route en zijn problemen
  • Bepaal en voer alle “mogelijke” waypoints (en route) in GPS (en laat deze door een “derde” controleren)
  • Plan de definieve route waarbij rekening gehouden wordt met stroom, wind, golfhoogte etc.
  • Algemeen: je kunt wel leuk een eind vooruit plannen en dat moet je zeker doen, maar in de praktijk wordt het toch anders… De wind draait, wordt zwakker etc. Bereid je erop voor dat er nog al wat veranderd wordt tijdens de tocht. Een onnauwkeurigheid in vaartijd van 20% is niet slecht! Met name punt 4 kan op 24 uur gauw een half tij schelen met alle gevolgen. Daarom wordt het definitieve plan eigenlijk onderweg gemaakt.

Voordat je vertrekt:

  • bepaal wachtschema (taken, bevoegdheden, …)
  • spreek noodscenarios af (alarm aan boord) — wat, wanneer, waarom; denk aan ernstige zeeziekte, sterk veranderende weersomstandigheden
  • bepaal verantwoordelijkheden en sterke en zwakke punten van de bemanning
  • check medicijn gebruik bemanning (algemeen, maar ook: wat te doen met innemen van pillen bij zeeziekte)
  • spreek wachtoverdracht goed af ( mbt o.a. foeragering, actuele status (evt. wijzigingen op plan), omstandigheden, trends…)
  • logboek, wat noteer je en wanneer
  • lijst uitzendtijden weerberichten & welke kanalen of middelen
  • geillustreede kaart met alle noodsignalen
  • check op veiligheidsmiddelen (reddingsvesten, lifelines…)
  • alle spullen zeevast geborgd
  • zorg dat iemand aan land op de hoogte is van de plannen

Check en instrueer bemanning:

  • kompas, log, dieptemeter, windsnelheidsmeter
  • elektonische navigatiesystemen (GSM evtl. Laptop)
  • marifoon (werking en gedragscode)
  • weersinformatiesystemen (barometer, navtex, ssb ontvanger, marifoon, laptop)
  • stuurautomaat, radar, beschikbare zeilen
  • EHBO voorzieningen
  • Nood- en veiligheidsmiddelen boot en bemanning
  • scheepsverlichting
  • voeding en water
  • motor, brandstof
  • accu (status, max. stroomverbruik, moment van stroomopwekking
  • verrekijker, zaklantaarns, evtl. handpeilkompas, evtl. handmarifoon
  • anker