Overslaan en naar de inhoud gaan

Moderne accu-laadsystemen

door Pieter Stoelinga

We varen verder weg en verblijven langer aan boord. We maken volop gebruik van elektronische apparatuur aan boord. Hierdoor zijn we afhankelijk geworden van onze accu’s en het laadsysteem. In dit artikel zal ik het moderne laadsysteem behandelen. Arend Jan Klinkhamer heeft in het aprilnummer van dit jaar een goede beschrijving gegeven van de externe laadregelaar op de dynamo.

Snel en efficiënt accu’s laden vanaf stationair draaiende motor is nu mogelijk, dit in tegenstelling tot de conventionele ingebouwde laadregelaar, die meer toeren nodig heeft om te kunnen laden. Aanvullend op het artikel van Arend Jan, nog het volgende:

  • Als een zwaardere dynamo geplaatst wordt, hou dan rekening met een aanpassing van de V-snaar i.v.m. de zwaardere belasting.
  • De doorsnede van de laadkabels dient eveneens aangepast te worden.

Om de laadstroom naar de accubanken te distribueren zijn scheidingsdiodes, de zgn. diodebrug, noodzakelijk. Het nadeel van een diode is het spanningsverlies van 0,7 Volt. Dit verlies is te groot om een accu volledig te kunnen opladen. Daarom zijn er diodebruggen met een compensatiedraad naar de B+ aansluiting op de dynamo om dit verlies op te heffen. Nadeel van de extra draad is storingsgevoeligheid.

De moderne scheidingsdiode heeft een verwaarloosbaar spanningverlies waardoor geen compensatiedraad meer nodig is.

Van groot belang is ook de monitoring van het laadsysteem. De vragen die zich voordoen zijn:

  • Wordt er geladen?
  • Hoe hoog is de spanning van de accubanken?

De spanning van de accubanken geeft een betrouwbare indicatie van het aantal Ampère-uur (Ah) dat nog aanwezig is. Voor de ladingsgraad van traditionele loodaccu’s, zie onderstaande tabel.

 

Ladingsgraad       Spanning

0  %                  11,64  V

20  %                  11,88  V

40  %                  12,09  V

60  %                  12,30  V

80  %                  12,51  V

100  %                  12,72  V

 

U ziet dat enige tienden van een Volt nogal wat verschil in ladingsgraad uit maakt. Een nauwkeurige meting is dan ook van groot belang. Er zijn monitoren (accuwachters) in de handel die niet alleen de spanning registreren maar ook de laad- en ontlaadstroom, al dan niet gecombineerd met de ladingsgraad.

Als U voornemens bent Uw laadsysteem te moderniseren, dan kan ik uit ervaring de nieuwe accuwachter van Vetus aanbevelen. Dit systeem bevat een verliesvrije diodebrug voor drie accu‘s met een monitor voor spanningsmeting per accuset op 0,1 Volt nauwkeurig. Onderspanning-signalering, met akoestisch signaal; de lichtaccu wordt bij te diepe ontlading automatisch afgekoppeld. Het boordnet kan op het paneel met een schakelaartje uitgezet worden.

De derde accuset is bedoeld voor een boegschroef, maar kan bv. ook gebruikt worden voor de accu van een elektrische buitenboordmotor.

Mocht U over dit artikel of andere elektrotechnische problemen vragen hebben, dan kunt U mij e-mailen.

De ketting is net zo sterk als de zwakste schakel, en dat is maar al te vaak de accu. Ik zal daar in het volgende nummer uitgebreid aandacht aan besteden.

Goede Vaart!