Overslaan en naar de inhoud gaan

Betonning en scheepsverlichting

Het herkennen van betonning en navigatiekenmerken van schepen is essentieel voor een veilige vaart. In de praktijk levert het nog wel eens problemen op omdat de details van al die regeltjes wegzakken. We houden in de PZV af en toe instructieavonden om deze kennis weer wat op te frissen. De presentaties over betonning overdag en over verlichting staan hier als PDF's . Ook is er een simulatieprogramma om zelf te oefenen en ondersteunende informatie.

Betonning

Het IALA-A betonningssysteem: de laterale betonning, rood en groen, de cardinale tonnen en de bijzondere tonnen. Na de korte maar volledige theoretische inleiding kijken we aan de hand van 26 kaartvoorbeelden hoe dat er in de praktijk uitziet en waaróm de tonnen op die manier zijn neergelegd. Zo ga je anders naar de kaart kijken, er staat meer dan je eerst denkt.
Ook geleidelijnen, sectorlichten en vuurtorens komen in beeld, waarna een groot aantal foto's voorbeelden laat zien van de verschillende varianten die je in West-Europa kunt tegenkomen, van de ijzeren handjes in Scandinavië tot de gemetselde dagmerken in Bretagne. Alles zoals je dat overdag ziet.
Tenslotte laten we met foto's zien hoe ver schepen op zee tot achter de horizon zichtbaar zijn en hoe slecht grote schepen bij nevel te zien zijn.

Navigatieverlichting van schepen en bebakening

De verlichting van schepen is in principe niet moeilijk, maar er zijn wel veel varianten. Af en toe repeteren is dus nuttig. In de presentatie wordt eerst iets gezegd over ons eigen zien, over helderheid en bereik van lichten op zee waarna de lichtkarakters van betonning en bebakening op een rijtje worden gezet met tips over het herkennen.
De presentatie is een aanvulling op het programma Scheepslichten hieronder dat specifiek bedoeld is om het herkennen van de lichten te leren en te oefenen.

Checklist Seinen en IPTS

Een checklist om zelf af te drukken vormt een geheugensteun voor 's nachts aan boord: een A4 met alle lichtkenmerken en dagtekens van schepen, een tweede A4 met alle geluidsseinen en alle International Port Traffic Signals (IPTS). Met een grijze achtergrond om met een lantaarn niet teveel nachtzicht te verliezen. 

Oefenen Lichtherkenning: apps en programma

Om te oefen in het herkennen van scheepsverlichting zijn er een paar apps: voor Android is er de app Scheepslichten van Maarten Pennings op deze link. Voor iPad en iPhone is er de app Nav3D die de scheepsverlichting kan laten zien bij daglicht, schemering en in het pikkedonker. 

In PZV hebben we een Windows programma gemaakt dat ook Scheepslichten heet, het toont alle vormen van scheepsverlichting, u kunt de schepen voor u rond laten draaien om de verlichting van alle kanten te kunnen zien. Alle lichten uit het Zeeaanvaringsregelement en alle lichten uit het BPR zijn erin opgenomen. Er zijn ook voorbeelden van schepen met veel werklichten waar u de navigatieverlichting tussen moet zien te herkennen.
Ook worden in willekeurige volgorde allerlei lichtpatronen van boeien of vuurtorens getoond. U kunt de beschrijving direct in beeld laten komen, met een vertraging om te leren of  in een multiple choice venster om uw kennis te testen.

Lees voor het installeren van het programma het bestand 'Scheepslichten - Lees dit eerst' dat in de bijlagenlijst hieronder staat. Het zip-bestand van het programma vindt u op deze link.  

Nachtfoto's

Je kunt een simulatie bekijken, maar dat blijft een simulatie. Hoe ziet het er in werkelijkheid uit? Schepen hebben dan soms veel meer verlichting dan alleen de navigatielichten, denk bijvoorbeeld aan veerboten en cruiseschepen. Maar ook gewone vrachtschepen hebben vaak extra lichten aan; heel veel vrachtschepen hebben bijvoorbeeld altijd lampen branden op het achterdek om beter zichtbaar te zijn voor oplopers. Je ziet daarvan een aantal voorbeelden in deze reeks foto's, met enige uitleg.