Kinderdijk-at-Sea: windmolens verrijzen als paddenstoelen uit de… eh… zee.
Je kunt er niet meer naast kijken. De Noordzee lijkt stilaan op Kinderdijk. Vorig jaar liepen we nog over de kolkende Galloper, nu is dat verboden gebied. Navigeren krijgt vanaf nu een extra dimensie: slalommen tussen de windparken.
Bouwplannen
Wie naar Harwich vaart, moet precies mikken tussen de Galloper en de Inner Gabbard. Daar zijn 140 molens in aanbouw. De 6 turbines op de Thorntonbank krijgen 56 nieuwe buren (18km²). De Bligh Bank wordt volgebouwd met 110 molens (35km²) en op de Bank Zonder Naam is ook een nieuw park met 36 turbines gepland (9 km²). De hele Thamesmonding levert binnenkort stroom: London Array, Shivering Sands, Gunfleet Sands, Knock Deep. En het kan nog groter: er zijn nu plannen om voor de kust van Lowestoft en Great Yarmouth een gebied van 6000 km² (de provincie Noord-Brabant is 5081 km²) te reserveren voor de East Anglia Offshore Windfarm die stroom zal leveren aan 5 miljoen gezinnen. Leuk voor wie na 2015 van IJmuiden naar Lowestoft wil. De overtocht duurt dan al gauw een uurtje of 5 langer.
Alle banken worden volgebouwd en bovendien wordt er nu al geëxperimenteerd met drijvende molens. Misschien is navigeren binnenkort wel heel gemakkelijk: waar geen molens staan, is de shipping lane. Straks moeten we niet meer letten op brekers en kardinalen, alleen maar op rode lichtjes en draaiende wieken. Zullen deze windparken gigantische wegwijzers zijn?
Huiswerk…
Een goede raad, kijk je kaarten eens na. De meeste windparken zijn alleen maar terug te vinden in de Berichten aan Zeevarenden (BaZ) en nog niet op de papieren of elektronische zeekaarten. Toch zijn het obstakels die je tochtplanning behoorlijk in de war kunnen sturen. Werk dus je papieren kaarten bij en geef met lijnen niet alleen de omtrek aan, maar arceer het hele gebied duidelijk zodat je er niet naast kunt kijken. Je vaart er toch niet doorheen. (Je vindt de BaZ op de website van PZV.) Als je waypoints op je kaartplotter zet, hou dan rekening met de windparken zodat je koers van waypoint x naar y niet dwars door een windmolenpark loopt.
Voor de Ramsgatetocht kocht ik de Imray C30 overzeiler en de complete 2000-set Suffolk and Essex. Geen enkel windpark stond er op! Gelukkig had ik thuis mijn huiswerk gemaakt en de windparken netjes op de kaart getekend. In ons tochtplan hebben we vooraf rekening gehouden met deze verboden zones.
Of heeft u liever avontuur?
Hoe zit het trouwens met de scheepvaart tussen de turbines? Mag je rustig tussen de molens varen of moet je ver weg blijven? Ik lees wel eens dat je 50 meter van een molen moet blijven, maar als je weet dat de wieken tot 100 meter lang kunnen zijn en tot 15 omwentelingen per minuut maken, dan blijf ik met mijn bootje toch liever uit de buurt…
Mooi hoor, die windparken. Ze besparen miljoenen tonnen CO². Maar blijft er straks nog genoeg wind over voor onze zeiltjes?