Overslaan en naar de inhoud gaan

Beleggingsadvies

Rekent u zich maar niet rijk, want we hebben het hier niet over geld, maar over vakantie, redders, watersport en plezier hebben van je liefhebberij. En over het elkaar geen onnodige ergernis bezorgen. We gaan vastmaken! Aan de wal en aan elkaar. Op pad! Als we voor onze vakantie de vertrouwde box in de haven verlaten voor een paar weken in een ander vaargebied, komen de landvasten tevoorschijn. Sommige zijn extra lang, voor gebruik in havens met getij. Vaak liggen de bootjes in de haven zij aan zij. Is het water wat onrustig in de haven, dan wordt er soms een zwaar beroep gedaan op de kikkers aan dek en aan de geestelijke spankracht van de opvarenden. Geruisloos vast? Het is jammer dat we ons niet altijd realiseren dat niet elke soort touw geschikt is voor ieder gebruik. Een afgedankte val (lekker lang: twee maal de mastlengte en een beetje) kan gemakkelijk doormidden en wordt gebruikt als landvast. Lijkt het. Gebruik ze in een haventje met wat golfslag en het feest kan beginnen. IEEEEEE. IEIEEEEE . IEEEEEEE. En dat dan de hele nacht lang. Is het u nooit opgevallen? Een val is nu eenmaal niet geschikt om te dienen als landvast. Weggooien is natuurlijk zonde, want het grootste deel van zo’n lijn is nog prima bruikbaar. U kunt er misschien beter een paar prachtige oceaanmatten van knopen. Zo moeilijk is dat niet, kijkt u maar op animatedknots.com bij de ‘masthead knot mat’. Of op www.knoopenzo.nl/indeknoop015/0.htm. Elasticiteit Een val mag niet rekken, maar een landvast moet rekken. Heeft hij daar moeite mee, dan bevestigen we nog een rubberen of metalen rekker in de landvast om als schokbreker te dienen. En de spring houdt de boot in het gareel, de landvast houdt haar bij de wal. Ze hoeven helemaal niet snaarstrak te staan. Na jarenlang gebruik kan ook bij een landvast de rek er een beetje uitgaan. Als hij daar ook een piepend verhaal over begint te vertellen, wordt het tijd voor een nieuwe. [caption id="attachment_3253" align="alignright" width="300" caption="Perfect belegd"][/caption] Dikke knopen helpen niet En dan een tweede probleempje. Bij het maken van een belegsel op een kikker wordt blijkbaar vaak gedacht dat meer ook beter is. Toch is een eenvoudige knoop voldoende om uw boot vast te leggen. Een lijntje erbij kan wel helpen uw boot in het gareel te houden als het weer wat slechter wordt, maar de knoop hoeft niet dikker, dat helpt niet. Cleat hitch, ook weer bij animated knots.   Soms kan het zonder  Sommige reddingboten van de KNRM hoeven nooit aan te leggen omdat ze vanaf het strand worden gelanceerd. Vanaf de bootwagen varen ze de zee in, en bij terugkomst wacht de bootwagen ze op. Ze varen de bootwagen in, worden opgetild en klaar is kees. Ze maken alleen vast aan een ander bootje als dat moet worden gesleept. Deze redders liggen dus bijna nooit voor de kant. De havenboten leggen wel gewoon aan en keren meestal terug naar hun vaste ligplaats waar de twaalfstrengs gevlochten landvasten-op-maat op hen liggen te wachten. Goede vaart, fijne vakantie! Michelle Blaauw – KNRM