
NW 6 , onweersbuien, hagel, geen oranjezonnetje, wel code geel. Dat is toch niet de Koningsdag die ik voor ogen had. Maar elluk nadeel hep sijn foordeel: Moniek heeft besloten om donderdagmiddag te vertrekken dus ik kan lekker uitslapen.Totdat ze belt met de mededeling dat we donderdagochtend vroeg vertrekken en of ik zsm naar de boot kan komen.
Een aantal uren inpakchaos (zie Zeezeilen) en NS vertraging later ben ik aan boord van de Zuidwest 7. Ik heb medelijden met de boten van de Noordelijk vloot die vandaag zouden vertrekken: Sjtuf, Yes, Sundancer, Dancing Queen en Analyse. Wat een pokke weer.
Donderdagochtend komen de eerste berichten binnen van onze vlootvoogd Manfred. De Yes is woensdag niet uitgevaren, de rest van de Noordelijke vloot had het bij IJmuiden zo koud dat ze zijn gestopt. Ook meldingen van de Zuidvloot over bar en boos weer. De Lady Five is niet verder gekomen dan Kortgene. De meeste boten zijn de 27ste niet uitgevaren en beginnen pas donderdag aan de tocht. Of nog later, want aan de Xinia moest nog flink worden geklust en de Scylla moest zelfs nog het water in.
Donderdag was het weer iets beter: na 1 felle hagelbui heeft de bemanning van de Zuidwest 7 voornamelijk in het zonnetje gezeten. Helaas kwam de wind wel uit de verkeerde hoek (WZW) en hebben we de hele dag gemotord naar Oostende. Niet iedereen had zoveel mazzel met de zon. We kregen een bericht dat de Yes was gestrand in Muiden omdat ze de Schellingwouderbrug hadden gemist (ivm werkzaamheden draait deze maar 3x per dag) en het bovendien stervenskoud was. Robert Olie heeft een foto op facebook gezet van een onder-gehagelde Yes. De Analyse hield het voor gezien in IJmuiden, de rest van de Noordvloot gaf het op bij Scheveningen, half bevroren. Xinia vond het welletjes in Breskens. En dat wil toch wat zeggen. Er komen nog meldingen uit Vlissingen (Lady Five, Cher) en de Roompot (Marot, Prudence). In Oostende treffen we de Hellen en La Liberte, die ook een motorovertocht hebben gemaakt. De vloot is helemaal uit elkaar geslagen en dat zal vrijdag niet veranderen gezien de weersverwachting (ZW 6-7). Daar gaat ons mooie plan om gezamenlijk over te steken.
De Hellen en de Zuidwest 7 hebben wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om in Oostende belastingvrij drank en sigaretten in te slaan. Wat wij niet wisten is dat de bestellijst niet alleen naar de leverancier gaat, maar ook naar de Douane. Die stond dan ook even later met twee man sterk op de steiger. We hadden net alle spullen verdeeld over de twee boten, maar dat bleek niet toegestaan: alle aankopen moesten naar de boot die ook de bestelling had geplaatst. Terwijl de bemanning van de Hellen alle flessen terug bracht naar de Zuidwest 7 controleerde de douane in de tussentijd de scheepspapieren en paspoorten. Gelukkig lukte het nemen van een dieselmonster niet: iets met een terugslagklepje. Zo’n klepje kan ik iedereen aanraden. Het eindresultaat is een verzegelde kastdeur met daarachter drank en sigaretten.

Niet voortijdig snoepen kinders. Dan maar naar het Grijsberen festival, bedoeld voor de ouwetjes om met de warme voeten in het koude water te poedelen. Er waren ook koude drankjes en warme vishapjes aanwezig, evenals een bejaard Dixielandbandje. Niemand met de voeten in het water gezien, wel met drankjes uiteraard. Dit was een van de weinige plaatsen waar de PZV zorgde voor een verlaging van de gemiddelde leeftijd.

Aan het eind van de dag wordt in Oostende een mini palaver gehouden met La Liberte, Hellen en Zuidwest 7. Gaan we zaterdag oversteken als we wel lekker kunnen zeilen of zondag met beduidend minder wind dus een deel op de motor? Aad gaat zeilen. Willem verwoord het mooi: ik volg het clubplan behalve als er dringende nautische redenen zijn om hier vanaf te wijken. Weinig wind is geen dringende nautische reden. Daar was ik als voorzitter van de Ramsgate commissie blij mee. Ja, zo doe je dat in een club. Zaterdag komen de schepen langzaam binnen druppelen. Op het palaver van 20:00 ontbreken alleen de Yes!, Analyse, Scylla en La Liberte. De Yes! en Analyse zijn naar Harwich uitgeweken, wat ik volkomen begrijp. De Scylla probeert zo snel mogelijk aan te sluiten. Ik vind met name de bemanning van de Noordvloot helden. Maar ook de rest die door weer en wind het tochtplan volgt. Geen verdeelde vloot, maar een VERENIGing. Mannen en vrouwen van de PZV ik ben trots op jullie.
Jacqueline Flink